Managers Academy

Educating Manager Generation

Advertisement

پایان جنگ تورخم؛ احتمال درگیری دوباره وجود دارد

جنگ میان پولیس مرزی افغانستان و نیروهای پاکستان در مرز تورخم که شام گذشته (یک‌شنبه) آغاز شده بود، امروز پایان یافت. اما به گفتۀ خبرنگار سلام‌وطندار در منطقۀ مرزی تورخم، نیروهای مرزی دو طرف هنوز هم انگشت روی ماشۀ تفنگ مراقب همدیگر اند و احتمال درگیری دوباره وجود دارد.

درگیری زمانی آغاز شد که نیروهای پاکستانی می‌خواستند بعضی از تأسیسات مرزی را در گذرگاه تورخم بسازند که با ممانعت پولیس مرزی افغانستان روبه‌رو شدند.

ایوب حسین‌خیل، فرمانده زون 301 مرزی به خبرنگاران گفت که نیروهای پاکستانی از قبل آماده‌گی جنگ را می‌گرفتند و روز گذشته تانک‌های‌شان را به قله‌های کوه در منطقۀ صفری تورخم برده بودند.

به گفتۀ او، نیروهای پاکستانی‌ با استفاده از قدرت نظامی می‌خواستند یک باب دروازه را در نقطۀ صفری تورخم بسازند که این کار خلاف اصول مرزی و قوانین بین‌المللی است.

حسین‌خیل تأکید می‌کند که پولیس مرزی کشور هرگز اجازه نمی‌دهد که نیروهای پاکستانی در خط فرضی دیورند تأسیسات نظامی بسازند و پاسخ هر گلوله را با گلوله می‌دهند.

حسین‌خیل می‌گوید که در این جنگ یک پولیس مرزی افغانستان کشته و شش تن دیگر زخمی شده اند که وضعیت صحی مجروحان قابل نگرانی نیست.

او می‌افزاید که به پولیس مرزی پاکستان نیز تلفات وارد شده است، اما در مورد شمار دقیق کشته و زخمی‌شده‌گان معلومات ندارد.

اما عاصم باجوه، سخن‌گوی ارتش پاکستان گفته است که در نتیجۀ حملۀ “بیگانه‌ها” در مرز به‌شمول شش ملکی و شش نظامی دوازده تن زخمی شده اند.

در همین حال، گروه‌گروه از جوانان افغانستان به منطقۀ مرزی تورخم رفته و خواستار جنگیدن با نیروهای مرزی پاکستان هستند. این جوانان می‌گویند، آمده اند که در کنار پولیس مرزی کشور در برابر نیروهای پاکستانی بجنگند.

از سوی دیگر، رزاق برق خبرنگار آزاد سلام‌وطندار می‌گوید، در مناطق لوراکی و لندی‌کوتل پاکستان حالت اضطرار اعلام شده است و در نزدیکی مرز تورخم از پزشکان خواسته شده تا در شفاخانه‌ها حاضر باشند.

در واکنش به درگیری میان نیروهای مرزی افغانستان و پاکستان، وزارت خارجۀ کشور با نشر اعلامیه‌یی از این درگیری ابراز تأسف کرده، اما گفته است که نیروهای مرزی پاکستان برخلاف توافقات مرزی دست به ایجاد تأسیسات در تورخم زده و بر پولیس مرزی افغانستان آتش گشوده اند. وزارت خارجه تأکید می‌کند که نیروهای مسلح کشور همیشه برای پاسداری از تمامیت ارضی و مردم‌شان آماده اند در برابر هرگونه تهدیدی پاسخ دهند.

وزارت خارجه از پاکستان خواسته است که تنش به‌وجودآمده را از راه‌های دیپلوماتیک حل‌وفصل کند.

این در حالی‌ست که نواز شریف، نخست‌وزیر پاکستان گفته است، درگیری میان نیروهای امنیتی افغانستان و پاکستان بر روابط دو کشور اثر منفی خواهد گذاشت.

این نخستین‌بار نیست که پولیس مرزی افغانستان و پاکستان با هم درگیر می‌شوند. نزدیک به یک ماه گذشته نیز نیروهای مرزی کشور مانع ساخت یک پل از سوی نیروهای پاکستانی در خط دیورند شده بودند.

پس از کشته‌شدن ملامنصور، رهبر پیشین طالبان توسط پهپادهای ایالات متحدۀ آمریکا، روابط میان افغانستان و پاکستان تیره شده است و دولت اسلام‌آباد از مدتی بدین‌سو رویۀ نامناسبی در برابر پناهنده‌گان افغانستان اتخاذ کرده است.